TELEFOANE: Redacție 021 410 23 84 / Tipografie 021 315 25 10 / Librărie 021 305 37 03

Ceainice și căni, da, cărți, ioc

CIMG2201După o săptămână de la închiderea Târgului de carte Bookfest din București ne tot țiuie, agasant de insistent, în urechi refrenul unui cântec, se pare în vogă, difuzat excesiv de des pe posturile naționale de radio. Refrenul este aproximativ acesta: „Ce îmbulzeală, ce bătaie pe o oală și-o tigaie/Ia tigaia, na tigaia….că e la reducereee măiii…”. Asigurăm cititorii că aceste profunde și neorealiste versuri sunt acompaniate de o linie melodică inspirată din tezaurul folcloric. Nu e vorba de manea. Un apreciat specialist în domeniu, bun amic, ne-a satisfăcut oarecum curiozitatea și ne-a explicat că în compoziția orchestrală regăsim elemente (motive) muzicale preluate din sârbă și horă. Nu avem competența să-l contrazicem, însă nu a specificat din ce zonă a țării provine această melodie. În schimb, despre identitatea versurilor l-am luminat noi.

Lumea întreabă firesc care ar fi legătura între amintita creație muzicală și Bookfest. Până la răspuns, facem o precizare. Cântecul nu a fost auzit în pavilioanele târgului.

Așadar, cine a răzbit pe ploaie, vijelie și grindină la Romexpo (nu mulți, dar destui) a putut constata ordinea, mulțimea și diversitatea cărților expuse în standuri. Afișele, bannerele, de mărimi mai mari sau mai mici, posterele cu personalități ale literaturii și științei din întreaga lume au creat un decor plăcut, cald și atractiv, pe scurt un ambient de regăsire spirituală, de meditație și apropiere de adevărata cultură. Numai că starea metafizică a fiecăruia, fie autori de cărți, editori sau cititori, se spulbera instantaneu. La toate intrările din pavilioane te întâmpinau mai întâi standurile (cu foarte mulți metri pătrați închiriați, cu alte cuvinte, standul potrivit la locul potrivit) de la care vizitatorii cumpărau: căni, oale, ceainice, cutii și cutiuțe ornamentale, ceaiuri eco și la pliculețe, cafea boabe și măcinată, dulciuri, diverse băuturi alcoolice (vânzătoarele, alese pe sprânceană, ne asigurau că sunt de colecție), obiecte de artizanat, diverse țesături, ciocolată caldă și rece, sucuri naturale și artificiale. Ca evenimente „culturale”, printre altele, multe degustări.

Din rațiuni comerciale, recunoaștem, organizatorii și-au făcut treaba și au transmis un mesaj: există o legătură spirituală, fundamentală și indubitabilă, între mall și târgul de carte.

Ca răspuns, rămânând în același perimetru mercantil, editorii de carte adevărată și valoroasă nu vor expune niciodată spre vânzare scrierile lui Cioran, Saramago, Kundera, Kadare sau Cărtărescu la târgurile de rochii pentru mirese, de îmbrăcăminte pentru copii, de mobilă sau pantofi. Asta, din respect și bun simț.

Un alt răspuns către organizatorii de târguri de carte. La Bookfest s-a petrecut următoarea scenă. Soț, soție și copil s-au apropiat de un stand cu lucrări științifice. Soția către soț: „Îmi trebuie neapărat acest tratat de biologie. Știi de când îl caut?”. Soțul către soție: „Dragă, nu mai am bani! Ți-am luat mai devreme ceainicul ăla de 150 de lei”. Copilul către părinți: „Și când ieșim de aici mai trebuie să cumpărăm vată pe băț, suc și ciocolată cu alune”. Cartea a rămas în raft.

1,475 total views, 2 views today

Tagged

About Alexandru CALMÂCU

Alexandru Calmâcu este unul dintre cei mai cunoscuţi jurnalişti pe Educaţie, cu o experienţă în presă de peste 25 de ani, timp în care a lucrat pentru instituţii media precum Agerpres (unde a fost corespondent de război în Transnistria), Evenimentul Zilei, Gardianul şi Puterea. Din 2011 predă Genurile presei scrise la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a Universităţii din Bucureşti, iar din 2012 ocupă funcţia de redactor şef al Editurii Universităţii din Bucureşti.

View all posts by Alexandru CALMÂCU →

Alte articole

Lasă un răspuns